Artikel

Sådan bygger du et kursus: Tag brugeren i hånden ved at bryde indholdet op i mindre bidder

Det er vigtigt at tænke over opbygning og flow i dit kursus. E-learning betyder fleksibilitet for brugeren, men indholdet i et kursus skal være tilsvarende relevant. Bryd video-, tekst- og testmoduler op, så brugerens interesse fastholdes. Men sørg samtidig for, at kurset er struktureret, så det er til at finde rundt i. 

 

Det kan være fristende at bruge mange ressourcer på en velproduceret video, når du skal på jagt efter indhold til din virksomheds e-learning-kurser. Og hvad med et indbygget spil? Eller en animation? Mulighederne i dag er mange, men tidsforbruget kan hurtigt eskalere. 

 

“Man skal være realistisk, når man går i gang med at bygge et nyt kursus. Ellers kan opgaven virke uoverskuelig. Et af vores vigtigste råd er, at man bruger materiale, der allerede er i virksomheden. Så kommer man hurtigt i gang. Man kan altid bygge mere på,” siger Klaus Vadgaard Vilstrup Møller, der er UX-konsulent i Børsen Academy. 

 

Moduler giver struktur 

Et kursus på Børsen Academys platform er altid opbygget af moduler, der indeholder slides, hvorpå der kan ligge forskellige aktiviteter som tekst-, video- eller testelementer. Modulerne er med til at strukturere kurset, da de giver forskellige indgange til læringen.  

 

I et kursus om GDPR kan et modul med fire slides eksempelvis fokusere specifikt på persondata, og et andet modul kan forklare datahåndtering. 

 

“Vi råder til, at et kursus ikke indeholder mere end seks moduler med omkring fem slides hver på grund af tidsaspektet. Det skal være overskueligt for brugerne at tage et kursus – eller måske bare et enkelt modul,” forklarer Klaus Vadgaard Vilstrup Møller, der anbefaler, at et modul højst tager 10-15 minutter for brugeren at gennemføre, og et kursus derfor ikke tager mere end halvanden time at komme igennem. 

 

Opbygning 

Når en bruger skal i gang med et kursus, er det vigtigt, at brugeren er forberedt på, hvad han eller hun skal igennem. Derfor er en forside til kurset en god idé. Her skal der være en beskrivelse af, hvad kurset indeholder, hvorfor brugeren skal tage det, og hvor lang tid det tager. Flere virksomheder gør også brug af en slide-type med indholdsfortegnelse, hvor brugerne kan se, hvor langt de er i kurset. 

 

Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilken struktur der giver mest mening. Tekst og video kan supplere hinanden, men vær opmærksom på at bryde indholdet op. 

 

“Vi opfordrer til, at videoer er et par minutter lange. Længere videoer kan brydes op. Det samme med tekst; brugerne skal ikke mødes af kompakte tekstblokke. Et modul kan eksempelvis bestå af et par slides med tekst, en video, der taler ind i det samme emne, og efterfølgende endnu et slide med tekst, der opsummerer. Og for at stimulere brugerne kan man lægge et enkelt spørgsmål ind under videoen, hvor brugeren bliver opfordret til at tage stilling til indholdet,” forklarer Klaus Vadgaard Vilstrup Møller. 

 

Mange virksomheder afslutter et kursus med en test. Men spørgsmål kan også spredes ud løbende gennem modulerne.  

 

“Det fungerer enormt godt, hvis en bruger lige har set en video og læst en tekst og så bliver bedt om at forholde sig til den information, personen lige har fået,” siger Klaus Vadgaard Vilstrup Møller. 

 

Fakta: 

Vær ikke bange for feedback fra brugerne. I startfasen kan du lægge evalueringer af kurset ind, så du løbende kan justere det efter brugernes tilbagemeldinger. Man skal teste indholdet; det er nøglen til at finde ud af, om det fungerer eller ej. 

 

 

Klaus Vadgaard Vilstrup Møller
UX-konsulent
Børsen Academy