Artikel

Gode medarbejdere er en eftersøgt valuta: E-learning kan styrke din virksomheds brand

Det er svært for virksomheder at tiltrække de rigtige medarbejdere. Ved at tilbyde e-learning kan du vise, at din virksomhed er en attraktiv arbejdsplads, der tager hånd om nuværende og nye medarbejdere. 

Mange brancher har i øjeblikket svært ved at tiltrække medarbejdere. Konkurrencen om de kompetente profiler er stor, og virksomhederne har naturligt fokus på de parametre, der kan være afgørende for, at en ny medarbejder sætter underskriften på netop deres ansættelseskontrakt. 

 

Et fokus på uddannelse og medarbejderudvikling kan være med til at brande virksomheden positivt og tiltrække medarbejdere, mener Anders Bo Hansen, der er produktchef i Børsen Academy, der hjælper virksomheder med at udvikle skræddersyede e-learning-kurser, eksempelvis i forbindelse med onboarding af nye medarbejdere. 

 

“Fokus på onboarding og uddannelse viser en kvalitet i en virksomhed. De virksomheder, der formår at vise, at de prioriterer medarbejderudvikling, vinder på den lange bane, fordi de gode medarbejdere er en eftersøgt valuta,” siger han. 

 

Christian Harpelund, der er uddannet organisationspsykolog og en af grundlæggerne af virksomheden Onboarding Group, oplever, at virksomhedernes problemer med rekruttering betyder, at onboardingprocesserne netop bliver en del af virksomhedernes employer branding – at vise potentielle medarbejdere, at her bliver der altså taget hånd om dem helt fra begyndelsen. 

 

“I eksempelvis landbrugs- og sundhedssektoren er der mangel på vidensmedarbejdere. For de stillinger, der er svære at besætte, ser vi, at virksomheder rækker helt ud på uddannelsesinstitutionerne og nærmest laver preboarding derude,” forklarer han.  

 

En god onboardingproces smitter nemlig af på en virksomheds brand og er med til at fastholde nuværende medarbejdere og tiltrække nye.  

 

En god onboarding skaber et positivt billede af virksomheden 

I en onboardingproces kan digitale kurser spille sammen med sidemandsoplæring og fysiske introkurser. Når en virksomhed tager hånd om nye medarbejdere, inden de starter, skaber det en positiv hype omkring en arbejdsplads. 

 

“Når en virksomhed rækker ud til nye medarbejdere i perioden, inden de starter, har det flere positive effekter. Det giver ro til den nye medarbejder, og eksempelvis en video fra den nye arbejdsplads kan blive vist ved middagsbordet – det spiller tilbage på brandet,” siger Christian Harpelund. 

 

Onboarding, fokus på uddannelse og inkludering af medarbejdere kan være afgørende for, hvilken arbejdsplads en medarbejder vælger. 

 

“Det er med til at skabe et billede af virksomheden. Det er det første, man møder som medarbejder, og hvis man bliver mødt af relevant information og en strømlinet proces, vil det give ro i maven og en vished om, at der også er styr på andre ting i virksomheden,” siger Anders Bo Hansen. 

 

Han nævner nedrivningsfirmaet Kingo Karlsen i Silkeborg som eksempel. Efter virksomheden indførte e-learning i sin onboarding, kan den konstatere et stort løft i medarbejdertilfredsheden. 

 

“Deres målgruppe er mænd i kedeldragt, der har en aktiv arbejdsdag udenfor. Her har e-learning været med til at binde virksomheden sammen, da de digitale platforme kan række helt ud i arbejdsbilerne og sikre, at informationsflowet ikke kun kører rundt hos funktionærerne i virksomheden,” forklarer Anders Bo Hansen. 

 

“Hvis man som potentiel medarbejder bliver opmærksom på, at der er en virksomhed, der fokuserer på det her, så er det da et sted, man gerne vil arbejde,” tilføjer han. 

 

 

Christian Harpelund
Organisationspykolog og grundlægger
Onboarding Group
Anders Bo Hansen
Produktchef
Børsen Academy